familie-verhoeven-Thailand.reismee.nl

Het Noorden

Hallo allemaal,

Waar waren we gebleven ?

Juist ja, dus busreis van zogezegd 5,5 uur.....grrrrr.... Dat werden er uiteindelijk bijna 7 !!! De traagste chauffeur ever en om de haverklap stoppen om kennissen en eten af te leveren. Maar hij had er wel voor gezorgd dat wij de achterbank hadden met veel ruimte voor ons, , al bij al viel het nog mee, het was al wel zo goed als donker toen we in Chiang Mai toekwamen. Snel door met de tuktuk naar ons hotel voor de komende 3 nachten, Awana House midden in de oude stad. We hadden een kamer op de hoogste verdieping met een mooi groot terras, zo hadden ze wat loopruimte. Ook was er een zwembadje, maar doordat het overdekt is, was het aan de frisse kant, het is hier immers ook winter hé ! :-) De volgende dag bezochten we de Warorot market, werkelijk alles is hier te koop. Een wirwar van stalletjes voor ieder wat wils. Ook maakten we een toertje langs de verschillende ambachten , zoals honing, parasolletjes maken, Thaise zijde en hout., dit viel wat tegen, 15 jaar geleden bij ons eerste bezoek aan Thailand was dat nog redelijk "authentiek tegenwoordig zijn dat meer shoppingmalls, hoe alles vervaardigd wordt, zie je nog nauwelijks, de bedoeling is dat je al toerist koopt ! Niet ons ding dus...

's Avonds in de Night Bazaar kochten we voor alledrie nieuwe lange (hippie) broeken. We hadden er maar 1 bij en Billie had er al een groot gat in gevallen en voor 2 € het stuk kan je ze ook niet laten liggen wel ?

Omdat Chiang Mai ons verder niet zoveel boeide, het is op 10 jaar tijd enorm veranderd en zoveel groter en drukker geworden, wilden we snel de bergen in. De lokale mensen hier noemen Chiang Mai ' the new capital' en awel dat beaam ik.

Het was vrijdag en blijkbaar trekken alle studenten terug naar huis, in dit geval Chiang Rai voor het weekend. Wij wilden bustickets voor de bus van 12u15 zo waren we op tijd om de transfer te halen richting ons verblijf ver in de bergen. Niet dus...... alles vol ( nog maar eens)

Wij dus lekker luxe met een taxi in 2,5 uur naar Chiang Rai, aangekomen, nog iets gegeten en voila daar was Nok al met de pick up om ons naar ons guesthouse te voeren. En dat was een pareltje, midden in de middle of nowhere, maar oh zo mooi.... 8 hutjes, gerund door Nok en Noi en zij doen echt alles zelf, van koken tot poetsen tot wandelingen begeleiden, respect voor deze mensen. Hier zijn we 4 nachten gebleven. We deden een heel mooie wandeling naar een waterval, de meisjes wandelden heel flnk en hebben weinig geklaagd en gezaagd :-) Teken dat het leuk was ! De dag nadien deden we een boottocht op de Kok rivier, onderweg wat dorpjes bezoeken , over een houten wiebelende brug lopen om te eindigen bij een hotspring! Hier kon je eitjes kopen om vervolgens te koken in het bronwater. Terwijl de eitjes in het water hongen, zwommen we wat in de hotpsring, water van 40 graden met een zwavelgeur aan, we waren er snel terug uit. Toen we onze eitjes checkten, bleek deze nog niet hardgekookt, het water was maar 85 graden en de eitjes waren nog niet hard na ruim 10 minuten. De meisjes hebben ze dan maar kapot gegooit, beetje afreageren...... Nadien was het nog een uurtje stevig bergop lopen tot ons guesthouse. De laatste dag hebben de witte tempel in Chiang Rai gaan bezoeken, echt indrukwekkend. Het is een hedendaagse onconventionele boedhistische tempel.De tempel is verblindend wit om de puurheid van de Boeddha uit te drukken. De muurschilderingen in de tempel bevatten donkerder waarschuwingen tegen lust, hebzucht en verslaving aan alcohol en drugs. Verder allemaal bizarre versieringen en beelden op, rond en in de tempel. Leuke afwisseling.

De laatste 2 dagen van ons verblijf in Bamboo Nest was er ook een Nederlands gezin met 2 kindjes, waar onze meisjes zich kostelijk mee geamuseerd hebben. Ook voor ons was het aangenaam om wat bij te "kletsen" en ervaringen uit te wisselen. Misschien komen we ze in het Zuiden op één of ander eiland/strand wel weer tegen.

Tijd om weer terug te keren naar chiang mai, vanavond worden we daar opgehaald om het materiaal voor onze 5 daagse fietstocht te checken en de laatste praktische dingen hiervoor te regelen. 5 dagen lang fietsen we op het platteland rond de stad, telkens slapen in een resortje met een mooie zwembadje voor de kindjes, we kijken er naar uit !

Meer hierover in een volgend verslagje

Na al dat gewandel waren onze voetjes moe en lieten we ze eens goed masseren, dit lieten we doen door vrouwen uit de gevangenis, zie foto's. Centjes goed besteed en wij weer nieuwe voeten.

Toedelooeee

Joke & Co

oma

amai weer een mooi verhaal ,en mooie dingen gedaan

Nienke

Ha Joke en Co,

Wathadden we het heerlijk he daar in de bergen.
Zo gezellig jullie ontmoet te hebben.
Hoe gaat het fietsen?
Wij nu in Railay, Krabi. Slapen in Diamond Cave resort, prima plek, ideale familie bungalow en goedkoopst van alles hier in de buurt. Blijven tot de vijfde!
Als jullie deze kant opkomen, kun je de fleecetruien diep onder in de tas stoppen, want het is hier zowel onverdag als 's avonds erg warm!
Groetjes van ons allen!