familie-verhoeven-Thailand.reismee.nl

Ayutthaya & Sukhothai

Hallo Iedereen,

Om van Kanchanaburi, River Kwai naar Ayutthaya te geraken met het openbaar vervoer, moesten we eerst 2u naar Suphanburi, "bussen" daar overstappen voor nog eens 1,5 uur. Op zich niet zo erg, maar een privé taxi leek ons wat relaxer enzo konden we wat later vertrekken. Tegen half 1 werden we opgepikt en 2uur later werden we afgezet bij ons guesthouse Tamarind. Een houten huis ,via een klein paadje te bereiken, achterin, vlak voor de belangrijkste oude tempel Wat Mahatat, ideaal dus. Enig minpuntje voor de kindjes, = geen zwembad.... Dat compenseerde zicht ruimschoots met de mooi gedecoreerde kamers en de supervriendelijke eigenaars. Normaal was voorzien om hier ook maar 1 nachtje te blijven, maar na opnieuw bij het treinstation gecheckt te hebben of er nog tickets beschikbaar waren voor de nachttrein werden dit 2 nachtjes. De dag nadien hadden we zo ruim de tijd om het historisch park van Ayutthaya te bezoeken, wat we ook deden. De meisjes vonden het best plezant om door de ruïnes te lopen en overal boedha beelden te ontdekken,gelukkig maar want er komt nog meer....

In plaats van naar Chiang Mai reizen we nu met de trein naar Phitsanulok, midden Thailand. 3,5 uur sporen, vervolgens per bus nog een dik uur naar Sukhothai. Op het programma: de overblijfselen van de eerste hoofdstad van Siam. Een mooi historisch park met her en der tempels die verspreid liggen in een groot dal omgeven door beboste hellingen. Deze tussenstop stond dus oorspronkelijk niet in de planning, dacht dat de kindjes tempels niet zo interessant zouden vinden, maar dat viel reuze mee, temeer omdat ze met de fiets langs de verschillende tempels mochten fietsen, is zo weer eens iets anders. Daarbij komt dat we terecht kwamen in een hotel gerund door een Belg en zijn Thaise vrouw, Baan Georges genaamd. Een mega familiekamer met een mega zwembad in de tuin, afkoeling na al die overdaad aan tempels ! We zijn hier echt in de watten gelegd. Er hangt hier ook een gemoedelijk sfeerke in deze stad, mensen zijn er vriendelijk, hier zouden we het zeker nog wat langer kunnen uithouden...

De kindjes doen het heel erg goed, het enige wat ze wat begint te irriteren is het feit dat ze overal waar we komen in de armen genepen worden en mee op de foto moeten bij iedereen, als ze al niet stiekem met hun smartphone foto's aan het maken zijn. Voooral Robinn ( blond ) is erg in trek, en laat zij nu daar net het minst tegen kunnen.

Bij jullie sneeuwt het en daalt het kwik richting vriespunt, hier was het vandaag overdag heet, ruim 35 graden, strakke blauwe hemel, 's nachts koelt het af naar een aangename 20 graden, winter heet dat hier ;-)

Morgen reizen we dan eindelijk, na ruim 3 dagen vertraging door naar Chiang Mai, het noorden van Thailand, 5,5 uur met de bus, benieuwd hoe we die doorstaan ? Meer daarover in een volgende update !

Oh ja, al die reacties is SUPER, blijven doen !!

Tot snel

xxx

Kanchanaburi - River Kwai

We hebben het drukke Bangkok achter ons gelaten en zijn met een first class bus voor 3 € pp naar Kanchanaburi gereden. Na ongeveer 2 uur kwamen we toe aan het busstation en namen we een "song thaw" ( open bak jeep ) naar ons nieuw onderkomen voor de komende 4 nachten, Thai Garden Inn. Eenmaal gesetteld viel het onmiddellijk op dat het hier "koud" is. Iedereen loopt hier met een vest aan en sokken in hun sandalen ( not done ) Blijkbaar is het sinds gisteren "winter" hier, bewolkt ,amper 24 graden en een frisse wind, uitzonderlijk, maar wij zitten hier wel juist natuurlijk ! Lange broeken en fleece truitjes komen al van pas.

Lekker geslapen in ons hutje, fris en monter op, snel even ontbijten en toen kwam de taxi van Elephants world ons al ophalen, 30 km rijden vanachter in de "open bak" en met ditwinterweer:-) Samen met 4 Nederlanders doorstonden we vlotjes de rit, ook erg benieuwd naar wat komen zou.

Elephants word is een non profit organisatie die olifanten opvangt die er slecht aan toe zijn. Meestal zijn dit olifanten die dag in, dag uit toeristen hebben moeten vervoeren in een bak op hun rug. Hier kunnen ze genieten van hun oude dag. Heel veel westerse vrijwilligers die hier gedurende een aantal maanden komen helpen. Elke olifant heeft zn mahout, de persoon die hem verzorgt en berijdt, hun vertrouwensband is heel sterk. We mochten al direkt beginnen met de olifanten hun ontbijt te voederen, banaantjes en watermeloenen. Eerst waren de meisjes wat onwennig, maar al snel wisten ze hoe het moest, Robinn had wat meer tijd nodig. De slurf voelde wat nat en vettig aan en daar was ze zo niet voor ( nog niet ) Binc kent geen schrik en die moesten we goed in het oog houden, die vond die bananen zelf ook wel lekker !

Na het ontbijt gingen we het terrein op daar konden we watermeloenen verstoppen die de olifanten dan later konden zoeken. Verder moesten er pompoenen en bananen gesneden worden, nadien werd dit alles samen met rijst gekookt, eenmaal afgekoeld moesten we er rijstballen van maken die we dan ook weer konden voeren aan onze nieuwe vrienden. Heel plezant om doen allemaal. Er was ook een zieke olifant, blind en last van evenwichtsstoornissen, ze zat onder de wonden van het vallen. Ze hield ervan om geknuffeld te worden, dat deden de meisjes dan volop, mooi om zien. Ze waren echt begaan met deze olifant. Omdat het aan de frisse kant was, hadden de olifanten vandaag geen zin in een modderbad, maar wat spetteren en spelen in het water zagen ze wel zitten. Billie Jules ging eerst en dat ging goed, geen schrik en ze vond het leuk, bij Robinn had de olifant er ineens genoeg van en gooide Robinn samen met zijn Mahout Luiigi in het water, kopje onder.... Een andere Mahout schoot te hulp en wilde dat Robinn er bij hem kwam opzitten, maar dat zag madammeke niet meer zitten, teveel onder de indruk. Zo dicht erbij in het water is een apart gevoel,...ze moesten maar eens op uw tenen trappen..... :-) Het kopje onder gebeuren was gelukkig snel vergeten en nadien werd er lustig weer gevoederd. Deze dag is voorbij gevlogen, wat een ervaring, we hebben er allemaal van genoten.

Dag dan nadien stond in het teken van niets doen en vooral voor de meisjes zwemmen. Gelukkig is de winter wat voorbij en kleurt de hemel terug blauw en gaat de temperatuur weer omhoog richting 30 graden.Omdat ons guesthouse maar een klein zwembadje heeft, gingen we op pad naar een 5* resort om lekker wat uurtjes te relaxen aan het zwembad, zalig !!! Van daaruit zijn we te voet terug gelopen en over de spoorweg ( death railway ) de rivier overgestoken, beetje eng, maar een vriendelijke Thai heeft ons goed geassisteerd, drie kinderen over een spoorweg loodsen die ruim 5 meter boven het water hangt en een moeder met hoogtevrees....ni simpel !

Vandaag zijn we dan naar de Erawan falls gereden, uurtje rijden, stralende zon, niet te heet. Bij aankomst eerst snel wat gegeten en dan op pad. Er zijn 7 levels, wij hebben gelopen tot level 4, toch een mooie prestatie voor die korte beentjes van de meisjes. Bij level 2 kon je zwemmen, maar er zaten nogal grote vissen in die zich vastzuigen aan je voeten en benen als je het in het water gaat.... Voor ons is het bij pootje baden gebleven, Hans heeft gezwommen. Eenmaal terug beneden hebben we onszelf getrakteerd op een ijsje alvorens de terugrit aan te vangen. Ook dit was weer een geslaagde dag.

Morgen reizen we verder richting Ayutthaya. Normaal had ik voorzien om de 16de met de nachttrein naar het Noorden te sporen, maar toen ik in Bangkok tickets wilde kopen, bleek alles al volzet rond die datum dus hoe we dat gaan doen weet ik nog niet. Misschien morgen nog eens checken op het treinstation, misschien zijn er annulaties, zoniet moet ik mn plannen even bijsturen....zorgen voor morgen ...

Slaapwel voor nu, fijne middag voor jullie in Belgenland !

Joke & Co

Het begin is gemaakt

Afgelopen dinsdag om stipt 22u stegen we vanaf Schihol op met als bestemming Abu Dhabi, een vlucht van 6u20 minuten. Alledrie de kindjes hebben zich voorbeeldig gedragen ( lees geslapen ) mama en papa iets minder, maar ach..... In Abu Dhabi hadden we 1,5u om over te stappen op de vlucht naar Bangkok, ook dat verliep voorspoedig, ditmaal een dagvlucht van 6u. Robinn en Binc meestal slapend doorgebracht en Billie Jules maakte voor de piloot een tekening die de "flying nanny" dan ging afgeven. De piloot schreef er een mooi tekstje bij en Billie Jules vond het geweldig. Netjes op tijd geland in Bangkok, snel door de douane, snel de bagage ( iets te snel zal later blijken ) opgehaald, snel met een taxi richting hotel. Daar wilden de kindjes hun lange broeken uit en vooral hun sandaaltjes aan. Ikke snel de rugzak open en toen kreeg ik het warm......wat bleek ? We hadden de foutieve rugzak van de band gehaald... Het was al laat, telefonisch was er niemand van de luchtvaartmaatschappij nog te bereiken, dus Hans maar alleen snel terug over en't weer naar de luchthaven om hopelijk onze rugzak op halen. Iets voor middernacht kwam ie dan gelukkig terug aan in het hotel MET de goede rugzak,pffffieuwwww....eerste akkefietje....hopelijk ook het laatste.

Iedereen sliep goed, we werden allemaal pas wakker om 09u30, nadien de dag wat relaxed doorgebracht, de straatjes rondom ons hotel wat verkend, aan een stalletjes wat lekkere "pieren" gegeten en wat gezwommen in ons hotelletje.Laat naar bed met als gevolg weer laat op....geen probleem, het is vakantie ! Niets moet .....

Gisteren hebben we dan met een longtail boot een tocht gemaakt op de klongs (kanalen) van Bangkok, weg uit de drukte van de stad en kijken hoe de mensen langs het water leven. Onderweg gestopt om de katvissen te voederen, mega vissen blijkt, twee broden waren zo op, kindjes vonden het geweldig natuurlijk !

Vandaag, na weer laat uit bed te zijn gerold.... zijn we met een "tuktuk" ( brommer - driewieler waar vanachter mensen en andere dingen in vervoerd worden ) naar de Wat Po tempel gereden, hier ligt het grootste boedha beeld van Thailand, heel indrukwekkend. verder ook een mooi tempelcomplex erom heen met allemaal kleine stupa's en ook een massageschool waar blinde mensen opgeleid worden en waar je je als toerist kan laten massseren ( zalig ) Nadien weer met de tuktuk ( kindjes willen geen taxi meer ) naar het MBK shoppingcenter gereden op zoek naar sandalen voor Binc ( had hij nog niet ) Cars sandalen met de nodige lichtjes in gevonden voor net geen 5 € !! Koopje toch ? Op de 6de verdieping is er een groot "food center" waar we ons goed lieten gaan, rijst met crispy chicken voor de kindjes, mama een heerlijk fish ball soepje, idem voor papa. Ook was er een een winkel waar ze overheerlijke verse Donuts verkochten,dit konden de kindjes moeilijk afslaan ! Nadien weerom met de tuktuk naar het hotel, ondertussen 19u, tijd voor een zwemmeke en wat spelen ( prikken , kleuren )voor de kindjes.

Morgen alles weer inpakken en gaan we per lokale bus richting Kanchanaburi, River Kwai. Een rit van 2u.... Maandag 12januari staat 1 van de hoogtepunten van deze reis op het programma: Elephants world. Meer daarover later....

Warme groetjes uit het bruisende Bangkok !!!

Beste wensen

Lieve allemaal,

Iedereen een liefdevol, inspirerend en gelukkig 2015 gewenst !

Wij tellen af, nog 5, 4, 3, 2, 1..... dag(en).......

Afgelopen week begonnen met het verzamelen van alle spullen die mee moeten.

En voorlopig heb ik er nog goede moed op... Het lijkt te gaan lukken met 1 x een Deuterrugzak 60 liter en een Samsonite sporttastrolley. De buggy gaat ook mee, zodat Binc af en toe er zijn dutje in kan doen. De meisjes hebben ieders hun rugzak met spulletjes ( prikblok, stiften, puzzels, klei, stickers, oefenboekjes, pareltjes, knuffels.... ) Ze moeten deze rugzakjes zelf altijd dragen, benieuwd ! Ze lopen er al dagen mee op hun rug "vakantie" te spelen, zie foto !

De laatste administratieve dingetjes nog aan het afronden, maar verders:

inentingen CHECK

visa CHECK

reisverzekering CHECK

zwembroekjes CHECK

zonnebrillen CHECK

Skype bij oma installeren CHECK

gezondheid IETS MINDER

Frown
ik ben net een turbo antibioticakuur gestart om van mn sinusonsteking af te geraken, maar dat komt ook wel goed....

medicatie CHECK anti diarree, anti wormen, paracetamol, neussprays, muggenmelk, pleisters, laxeertabletten, thermometer, reisziekte, vitaminen,......

CHECK - CHECK - CHECK - CHECK..........

Blijven in en uit ademen

Cool

Dinsdag 6 januari, rond 15u30 brengt Opa ons naar het station van Breda van waaruit we in 54 minuten naar Schiphol sporen, om vervolgens lekker relaxed aan boord te gaan van Etihad Airways met bestemming Abu Dhabi,vertrek voorzien 22u. Na 2 x een vlucht van iets meer dan 6uur landen we in Bangkok op woensdag 7januari om 18u15 plaatselijke tijd. Het volgende verslag komt vanuit de "City of Angels"

Groetjes,

Joke & Co

Wie zijn wij en waarom deze blog/reis ?

We schrijven deze blog voor de geinteresseerde thuisblijvers en natuurlijk ook voor ons zelf om later weer terug te lezen hoegeweldig dezereis wel was. De meeste mensen die deze blog zullen bezoeken kennen ons wel. Maar voor de mensen die hier terecht komen en ons niet kennen ….wij zijn Joke, Hans, Billie Jules (5), Robinn (3) & Binc (1). De oudste zit in de laatste kleuterklas bij juf An, zij gaat ook een blog bijhoudenover het reilen en zeilen in de klaszodat Billie Jules vanop afstand kanvolgen wat er in de klas gebeurt. De klasknuffel "POMPOM"mag mee op reis en we zullen regelmatig foto's posten van Pompom, die het hopelijk even erg naar zijn zin gaat hebben als wij ! Robinn zit in de 2de kleuterklas bij Juf Ilse, zij gaat verjaren tjidens deze reis (4) en wilde percé iets met "apen" dus zocht en vond ik dit www.firstmonkeyschool.com ....heel benieuwd naar! Slingers en ballonnen zijn voorzien ! En Binc, 15 maanden bij vertrek, die vind alles prima zolang zijn zusjes maar in de buurt zijn !

Toen wenog met zn 2-en waren hebben we al veel mooie plekjes op deze aardbol al backpackendontdekt. Nu 3kinderen rijkerontsnappen we aan de winterkou om een reis te maken van 8 weken weken door het land van de glimlach.

Ver op reis met kleine kinderen, moet je dat wel doen ? Wat haal je je allemaal op je nek ? Waarom niet gewoon een huisje huren in Centerparcs ? Dit soort vragen stellen de mensen het eerst. Het is op zich niet veel anders dan een vliegreis naar de Spaanse zon, alleen zit je wat langer in het vliegtuig en moet je iets langer nadenken over de voorbereiding !

De afgelopen 5 jaar hebben we al heel wat "proefgedraaid" met reizen in Europa. Billie Jules was 6 maanden toen ze de eerste keer vloog, nu net 5 jaar en al ruim8 vliegreizen op haar palmares. Bij alle 3 de kinderen nooit geen noemenswaardige problemen gehad dus hier hopen we op het beste. We vliegen met Etihad Airways, die blijkbaar heel gekend zijn voor hun kindvriendelijkheid, ze hebben zelfs een nanny aan boord !

De rugzakken worden stilaan vanonder het stof gehaald, de inentingen zijn afgehandeld bij zowel mama, papa als de kindjes. Paspoorten, pasfoto's hernieuwd.De aanvraag voor het 60 dagen visum gebeurt deze week, stoelen in het vliegtuig geblokkeerd. Het hotel voor de eerste 4 nachten geboekt ( www.newsiam.net ) Het EHBO set bijna volledig......

De "goesting" om te vertrekken is aanwezig, nog 5 weken en... Thailand here we come !